Motoreduktor to nieodzowny element napędu elektrycznego, który pozwala na połączenie struktur z przekładnią oraz sprzęgłem, hamulcem i innymi urządzeniami dodatkowymi. Dzięki swojej zwartej budowie zajmuje zdecydowanie mniej miejsca, niż układ napędowy. W motoreduktorach wszystkie składniki zamknięte są w jednej niewielkiej obudowie. Można stwierdzić, że jest to urządzenie składające się z silnika elektrycznego połączonego na stałe z przekładnią i stanowiącego jedno spójne urządzenie.
Wyróżnić można motoreduktory walcowe, płaskie i stożkowe. Bardzo popularne jest także wykorzystanie motoreduktorów ślimakowych. Dzieli się je ze względu na rodzaj użytej w nich przekładni, która ma prostopadłe do siebie osie ułożone w różnych płaszczyznach. Posiadają one prostą konstrukcję, cechują się łatwym montażem i praktycznie bezobsługową pracą.
Ogromną zaletą omawianych urządzeń jest ich niezwykle cicha i bardzo precyzyjna praca. Cieszą się one tak dużą popularnością ze względu na fakt, że mogą zapewnić dowolne parametry napędowe przy użyciu taniego i lekkiego silnika oraz można je zamontować w prawie każdym, potrzebującym takiego rozwiązania sprzęcie.
Najważniejszym elementem każdego motoreduktora, który spełnia zasadniczą rolę jest przekładnia wraz z kołami zębatymi. Przenosi ona siłę silnika z napędu na element wyjściowy oraz pełni funkcję przetwornika momentu obrotowego oraz prędkości obrotowej. Powoduje także zmniejszenie działającej siły.