Etykieta występująca na butelce wina oprócz funkcji ozdobnej pełni również bardzo ważną rolę informacyjną. Odpowiednio wykonana ułatwia podjęcie decyzji podczas zakupu idealnego wina. Obecnie zawartość etykiety regulują szczegółowe przepisy obowiązujące w Unii Europejskiej oraz dodatkowe regulacje krajowe w każdym państwie.
Najczęściej występującymi informacjami i jednocześnie najbardziej przydatnymi są:
Nazwa wina oraz producenta – może informować o miejscu, w którym zostało wyprodukowane. Przykładowo popularne wino hiszpańskie Rioja pochodzi z regionu winiarskiego o tej samej nazwie.
Rok wina – oznacza czas zbioru winogron, z których zostało wyprodukowane wino. W niektórych przypadkach może oznaczać rok butelkowania.
Kategoria wina – w zależności od rodzaju wyróżniamy m.in. wina klasyczne, musujące i likierowe.
Ilość produktu netto – zazwyczaj podawana w mililitrach, standardowa objętość to 750 ml.
Zawartość alkoholu – przedstawiana w formie wartości procentowej. Informuje o ilości alkoholu w podanej objętości produktu. Maksymalnie odchylenie od podanej na etykiecie zawartości to od 0,5 do 1,0% w zależności od rodzaju wina.
Zawartość cukru – podawana w gramach na litr objętości. Ze względu na ten parametr wyróżniamy wina słodkie, półsłodkie, półwytrawne, wytrawne oraz brut/extra brut, gdzie ilość cukru jest bliska zeru.
Miejsce pochodzenia – wskazujące na konkretną miejscowość oraz kraj produkcji.
Oprócz wyżej wymienionych na etykietach umieszcza się także numer partii, podmiot butelkujący oraz zawartość ewentualnych alergenów. Umiejętność czytania etykiet pozwala na swobodny wybór interesującego nas wina.