Zbieżność kół jest problemem często występującym w autach, jednak większość kierowców nawet nie zdaje sobie sprawy z jej występowania. Krótko mówiąc, jest to wartość, która określa położenie kół przednich i tylnych względem siebie – kąt zbieżności zawierać powinien się w przedziale od -3 do +3 stopni. Jeśli kąty te są przekroczone, możemy mówić o rozbieżności kół. Dodatkowo, całkowity brak zbieżności powstaje wtedy, gdy miejsca znajdujące się najbliżej obręczy opon z przodu umieszczone są bliżej siebie niż te z tyłu.
Zbieżność kół wpływa na wiele funkcji podczas jazdy, jednak najważniejszą z nich jest, przede wszystkim, sterowność auta i jego prowadzenie. W przypadku problemów z nią, auto ma trudności z utrzymaniem równej linii, w momencie gdy porusza się prosto. Toteż, jest to najprostszy test, który pozwoli nam sprawdzić poziom zbieżności kół w naszym pojeździe – wystarczy udać się na prosty odcinek trasy i sprawdzić, czy potrzebujemy poruszać kierownicą, aby nasz samochód był w stanie jechać prosto. Jednak, trudności z tym, nie zawsze muszą wynikać z braku zbieżności, może to być również zbyt duże ciśnienie opon.
Ustawienie zbieżności kół jest niezmiernie istotne, jeśli zależy nam na bezpiecznej i komfortowej jeździe. Kolejnym negatywnym przykładem na ich złe ustawienia jest nierówne zużywanie się bieżnika w oponach oraz większy opór toczenia – auto potrzebuje wykorzystać więcej mocy do poruszania się, co jednoznacznie prowadzi do zwiększenia się średniej wartości spalania. Aby uniknąć problemów ze zbieżnością opon, powinniśmy przynajmniej raz do roku sprawdzać w profesjonalnej stacji diagnostycznej geometrię opon.
Artykuł napisany we współpracy z Prostauto – stacja kontroli pojazdów Poznań.