Każda publikacja, zarówno naukowa, użytkowa, informacyjna, jak i typowo marketingowa wymaga odpowiedniej obróbki technicznej, aby wydobyć wszelkie jej walory i podkreślić siłę przekazu. Stąd na rynku pojawia coraz więcej wyspecjalizowanych instytucji, zajmujących się opracowaniem tekstu w taki sposób, żeby przyjął formę pełnowartościowego druku. Czym charakteryzuje się ich praca i dlaczego jest istotna z punktu widzenia praktycznego? Sprawdźmy!
Faza prepress, czyli etap prac nad tekstem w celu jego właściwego opracowania obejmuje liczne etapy. Przede wszystkim mowa o redakcji i korekcie tekstu, aby pozbyć się wszelkich niedoskonałości językowych, stylistycznych, czy problemów formatowania. Kolejne kroki, po naniesieniu zmian redaktorskich i autorskich, polegają przede wszystkim na dobraniu czytelnych czcionek, tła kolorystycznego, wprowadzeniu ilustracji, wykresów i grafik. Każda z tych czynności jest niezwykle ważne dla ostatecznego kształtu publikacji.
Nowoczesna grafika i stylistyczne wyczucie dla optymalnego efektu
Publikacja to też jej wygląd – szata zewnętrzna. Zaliczamy do niej styl okładki, rozkład tekstu, układ kolumn, stronic i marginaliów. Doświadczony grafik potrafi wyprofilować je w sposób odpowiadający charakterowi publikacji i oczekiwaniom jej twórcy. Dodatkowo wiedza z zakresu typografii, pozwala także dostosować materiał drukarski, matrycę oraz rodzaj farb do konkretnej tekstowej propozycji, a tym samym stworzyć użytkową perełkę.