Znane zdanie o koniu można odnieść z powodzeniem także do rowerów. Chyba każdy kojarzy ten typ pojazdu. Tradycyjny rower ma dwa koła, jest napędzany za pomocą pedałów i łańcucha, ma ramę, siodełko, kierownicę i hamulce, ewentualnie posiada dodatkowy osprzęt, jak błotniki, licznik czy oświetlenie. Diabeł tkwi jednak, jak zwykle, w szczegółach.
Blisko dwieście lat rozwoju rowerów doprowadziło do wykształcenia wielu ich typów, przeznaczonych do użytku w różnych warunkach i w różnych celach. Wśród nich znajdziemy naszego bohatera – rower crossowy. Ten typ jest jednym z najbardziej wszechstronnych jednośladów i zapewnia wysoki komfort użytkowania w praktycznie dowolnych warunkach. Dzięki średniej szerokości oponom z uniwersalnym bieżnikiem nadaje się do wykorzystania zarówno w mieście, jak i w terenie, na drogach utwardzanych, piaszczystych, a nawet do jazdy przełajowej.
W odróżnieniu od „rowerów popularnych” rowery crossowe standardowo wyposażone są w przerzutki do zmiany biegów, dzięki czemu użytkownik nie jest ograniczony do jazdy wyłącznie po wytyczonych szlakach. Jednocześnie, dzięki kierownicy umieszczonej powyżej siodełka, zapewnia wygodną pozycję i nadaje się do długotrwałej jazdy. Rowery tego typu można także wyposażyć w hamulce tarczowe, znacznie skuteczniejsze od szczęk czy tzw. torpedo, typowych dla tradycyjnych jednośladów. Częstym wyposażeniem jest również przedni amortyzator, znacznie poprawiający komfort jazdy w trudniejszym terenie.