Bankomaty i wpłatomaty to urządzenia, bez których trudno wyobrazić sobie codzienne funkcjonowanie. Są dostępne przez całą dobę, dlatego też ważne jest ich odpowiednie zabezpieczenie. Optymalnym rozwiązaniem okazują się w tym przypadku systemy kontroli dostępu.
Bankomaty i wpłatomaty znajdują się zarówno w miejscach ogólnodostępnych, jak i wydzielonych strefach, niedostępnych dla osób trzecich. W każdym przypadku kwestią priorytetową jest bezpieczeństwo podczas dokonywania operacji finansowych. Umożliwiają to specjalistyczne zestawy kontroli dostępu. Przykładem może być tu m.in. blokada drzwi podczas korzystania z wpłatomatu, bankomatu lub wrzutni, autoryzacja za pomocą karty płatniczej lub identyfikacyjnej itp.
Równie ważne jest bezpieczeństwo w placówce bankowej. Podobnie, jak w innych firmach, do niektórych stref dostęp mają wyłącznie osoby upoważnione – są to głównie wyznaczeni pracownicy. Przykładem mogą być np. pomieszczenia przeznaczone do przechowywania rezerw i depozytów. Kontrola dostępu pracowników polega na rejestracji wejść i wyjść – odbywa się za pomocą identyfikatora w postaci plastikowej karty lub breloka. Czytniki wyposażone zostały w różnego rodzaju rozwiązania sygnalizacyjne, dzięki czemu mogą z nich korzystać nawet osoby niepełnosprawne.
Program kontroli dostępu można ponadto łączyć z innymi systemami stosowanymi w danej firmie, związanymi z ewidencją czasu pracy oraz działaniami podejmowanymi przez zatrudnione osoby. Rozwiązanie to pozwala na szybki i bezproblemowy import i eksport informacji o harmonogramach, urlopach i nieobecnościach pracowników.