Coraz więcej osób pragnących realizować się na płaszczyźnie biznesowej decyduje się na franczyzę. To nic innego jak system sprzedaży towarów bądź usług, oparty na współpracy o charakterze prawnym i finansowym między dwiema odrębnymi firmami. Główną korzyścią dla franczyzobiorcy jest oczywiście minimalizacja ryzyka niepowodzenia na konkurencyjnym rynku oraz otrzymywanie stałego wsparcia w szerokim zakresie. Kluczowy warunek to natomiast prowadzenie działalności pod szyldem podmiotu-matki.
Przed przystąpieniem do prowadzenia biznesu franczyzowego następuje zawsze podpisanie stosownej umowy określającej precyzyjnie wszelkie prawa i obowiązki zależnego podmiotu. Niewątpliwą korzyścią wynikającą z takiej formy działalności jest przede wszystkim poczucie pełnego bezpieczeństwa i znacznie ułatwione wejście na rynek. Franczyzobiorca jest bowiem od razu rozpoznawalny wśród klientów, może liczyć na pełne know-how (pakiet praktycznych informacji bazujących na doświadczeniu), a także otrzymuje wsparcie niemal na każdej płaszczyźnie funkcjonowania – począwszy od efektywnej reklamy, przez wyposażenie i szkolenia, a skończywszy na pomocy przy zatrudnianiu pracowników i negocjowaniu cen z dostawcami. Oczywiście istnieją pewne konkretne wady franczyzy, chociaż jest ich stosunkowo niewiele. Należy choćby wspomnieć o konieczności wniesienia opłat (np. za znak towarowy), ponoszenia kar umownych w razie naruszania zasad współpracy oraz podporządkowania się planom rozwojowym franczyzodawcy, a ponadto niemożności wdrażania własnych innowacji. Koniec końców omawiane rozwiązanie okazuje się zazwyczaj niezwykle opłacalne dla obu stron.