Łożyska ślizgowe to rodzaj łożysk tocznych, które wykorzystują wyłącznie kontakt toczny pomiędzy wałem a jego obudową lub pomiędzy dwoma wałami w celu zmniejszenia tarcia. Łożyska ślizgowe są zwykle stosowane przy lekkich obciążeniach, gdzie brak cech samonastawnych nie stanowi problemu.
Łożyska ślizgowe charakteryzują się prostotą, niskim kosztem i dobrą zdolnością do pracy przy dużych prędkościach. Nie mają układu smarowania, dlatego muszą być stosowane w aplikacjach, w których środowisko pracy jest wystarczająco czyste, aby kontakt toczny pomiędzy bieżniami i elementami tocznymi mógł zachodzić bez uszkodzeń spowodowanych korozją lub rdzewieniem.
Do głównych typów łożysk ślizgowych należą:
Posiadają one kulki lub wałeczki po obu stronach łożyska. Mogą one przenosić większe obciążenia promieniowe niż łożyska igiełkowe, ale zwykle są droższe.
Mają igiełki (zwykle wałeczki) po jednej stronie łożyska, z filmem olejowym pomiędzy nimi a bieżnią wewnętrzną. Przenoszą duże obciążenia osiowe, ale mają mniejszą nośność promieniową niż łożyska kulkowe i wałeczkowe.
Posiadają stożkowe wałeczki, które pasują do szczelin w bieżni wewnętrznej lub pierścieniu zewnętrznym łożyska. Przenoszą one duże obciążenia na duże odległości przy minimalnym tarciu, dzięki czemu są popularne w silnikach samochodowych i skrzyniach biegów.