Księgowość sklepu internetowego, który zaliczany jest do firm małych, prowadzona jest z reguły na zasadach uproszczonych (tzw. mała księgowość). Przedsiębiorca może samodzielnie prowadzić dokumentację księgową, korzystając z dostępnych, nierzadko nieodpłatnie, programów, które umożliwiają wystawianie faktur, obliczanie należności do urzędu skarbowego, kwot ubezpieczeń społecznych oraz działają jako wygodne narzędzie zintegrowane z serwisami sprzedażowymi w sieci, usługami kurierskimi, programami magazynowymi. Księgowość dla sklepu internetowego może być prowadzona samodzielnie. Zmniejsza to koszty, eliminując wydatek dla biura księgowego. Usługę prowadzenia księgowości małej firmy można zlecić internetowemu biurowi księgowemu.
Co należy wiedzieć, by sprostać samodzielnemu prowadzeniu dokumentacji księgowej?
Księgowość dla małych firm, jaką jest sklep internetowy opiera się regularną ewidencję w formie:
Właściciel sklepu internetowego powinien podjąć decyzję o opłacaniu bądź nie podatku VAT, który nie musi być opłacany, jeżeli dochód firmy nie przekracza rocznie 200 tys. zł. Są jednak rodzaje działalności, które są zobligowane do opłacania VAT (np. sprzedaż wyrobów jubilerskich). Prowadzenie rejestru zakupu i sprzedaży VAT zobowiązuje przedsiębiorcę do comiesięcznego wypełniania deklaracji VAT-7 lub VAT-7K (dla rozliczeń kwartalnych).
Składki na ubezpieczenia społeczne dla ZUS właściciel sklepu internetowego powinien opłacać do 10-go dnia miesiąca, zatrudniając pracowników, do 15-go dnia miesiąca.